Minulla on käytössäni itäiseen ilmansuuntaa oleva parveke, joka on minun pieni puutarhani. Tänä kesänä se on ollut salainen puutarha; aina ei tiennyt mihinkä jalkansa asettaa, kun oli kukkapurkkeja siellä sun täällä.

 

 

Minulla ei parvekepöytä ole aamukahvin juontipaikkana vaan sen pitää olla pullollaan kukkia. Tällainen englantilainen puutarha-look sopii minulle paremmin. Värejä, lajikkeita ja purkkeja pitää olla paljon.

Pöydän kulmalla on ystäväni Miran siemenistä kasvattama riippulopelia, joka kukki elokuun lopulla näin runsaasi ja jaksaa vieläkin pukata kukkaa sen minkä kerkiää.

Tarkkasilmäiset voivat nähdä, että lopelian mukaan on tullut salamatkustaja. Kukkapaljoudesta kurkkii kauniin violetti lopelia.

Taustalla on tsinniaa, kiinanasteria ja tiibetinkoirankieltä.

 

 

Tämmöisiä parvekeruukkuja minulla on vierekkäin kaksi ja niissä kukkivat sinitähtönen (se nappikukka!) ja kiinanasteri. Olen ottanut kiinanasteria maljakkoon ja ovat kestäneet hyvin sisätiloissa. Piristävät kummasti illan hämärissä, kun aurinko laskee nyt jo aikaisin.

 

 

Itse sorruin tänä kesänä vain yhden lajikkeen kaupalliseen hankintaan (muut olivatkin siemenpussi- tai mukulahankintoja). Tässä vähän lajikevertailua.. kumpikohan on taimena hankittu samettikukka ja kumpi Miran kasvattama ja minun hoitama..?

On siinä pikkuisen eroa, hyvä että sain kuvaan mahtumaan. Kovalla tuulella tuo samettikukka meni monta kertaa nurin, kun yksittäiset kukat ovat niin painavia. Taidan tilata ensikin kesänä Miralta samettikukat...

 

Tämän sanaili MiLou